Masterclass

‘Verkenningen in het transpersoonlijke domein’

Op 31 januari 2025 start onze eenjarige masterclass.

Hiermee willen we een basis leggen voor bijscholing in de transpersoonlijke psychologie. De bijscholing richt zich op de therapeutische praktijk en vergelijkbare begeleidingstrajecten, zoals bijvoorbeeld bij geestelijke verzorging.

Het curriculum biedt een breed kader voor een gedegen theoretisch bouwwerk dat het transpersoonlijke domein beschrijft. Ten behoeve van de praktische benadering, al dan niet in de therapeutische praktijk, laten we een palet van werkvormen zien die alle op eigen wijze toegang geven tot het onbewuste. Hierbij staan systemische werkvormen en droomwerk centraal. Door variëteit binnen deze twee richtingen te laten zien kan de deelnemer eigen voorkeuren ontdekken. In de vervolgtrajecten vanaf 2026 werken we toe naar meer specialisatie en verdieping.

Aan het eind van de masterclass beschikken deelnemers over een gevorderd inzicht in het transpersoonlijke domein en zijn zij in staat om hun kennis te communiceren en integreren in begeleidingstrajecten of therapeutische praktijk. De opleiding richt zich op bewustwording, met aandacht voor de interactie tussen fysieke en metafysische aspecten van het menselijk bestaan. Deelnemers worden aangemoedigd om deze interactie niet alleen theoretisch te begrijpen, maar ook toe te passen in hun benadering van persoonlijke en professionele uitdagingen.

Bij voldoende animo komen er begin 2026 een tweede en een derde jaar. Hierin zullen wij ons richten op verdieping van de theorie en op praktische toepassingen. In de theoretische benadering onderzoeken we de vraag: is het terecht dat de grensgebieden van het transpersoonlijke als pathologisch benaderd en behandeld worden? Bij de praktische toepassing staat de vraag centraal: welke benaderingen zijn geschikt om een behandel- en begeleidingstraject te ondersteunen?

Opbouw masterclass

De masterclass bestaat uit 12 bijeenkomsten van één dag, met een ochtendblok van 3 uur en een middagblok van 3 uur. Iedere dag wordt door 1 of 2 docenten verzorgd. Elk blok omvat een themamodule bestaande uit een theoretische inleiding en een interactief verdiepingsgedeelte. Om de theoretische kennis methodisch en didactisch effectief te kunnen toepassen wordt er veel nadruk gelegd op het oefenen met praktische werkvormen. Deze oefening wordt begeleid door een vakbekwame supervisor. Tevens wordt aan de deelnemers gevraagd om regionale intervisiegroepen in te richten, die er tijdens de opleiding en naderhand toe kunnen dienen om ervaringen te delen en in een veilige ruimte met pasverworven vaardigheden te oefenen.

Kosten: € 3750,- ex. btw

Het bedrag kan ook in termijnen betaald worden:
2 termijnen à € 1.875,00 ex btw,
4 termijnen à € 937,50 ex btw,
10 termijnen a € 375,00 ex btw, excl. 1% administratiekosten.

Locatie: Landgoed Leusden bij Amersfoort, Kerkweg 7, 3832 RH Leusden. Goed bereikbaar met openbaar vervoer, dicht bij de snelweg, gratis parkeren

Schrijf je direct in

Overzicht van de modules

De masterclass begint met een introductiedag en sluit af met een reflectiedag. De resterende 10 modules omvatten 10 theoretische en 10 praktijk-lesblokken, onderverdeeld in verschillende vakken.
Zowel het theoretische ochtendblok als de praktisch gerichte middaglessen omvat ieder 3 uur.

Theoretische vakken

De theorie behandelt de vakgebieden:

  • Transpersoonlijke psychologie.
  • Parapsychologie als empirische basiswetenschap voor de transpersoonlijke psychologie.
  • Het transpersoonlijke in westerse en oosterse filosofie.
  • De biologie van het transpersoonlijke.
  • Empirisch onderzoek over gebruik van psychedelica in de therapeutische praktijk.

Praktische vakken

  • Integratie van het zielsaspect in de gesprekstherapie.
  • Afstemming tussen behandelaar en cliënt door focusing.
  • Systemisch werk: basisbeginselen, systemisch werken met archetypen (De reis van de held®).
  • Systemisch werken met rituelen (Systemic Rituals®).
  • Werken met het onbewuste: droomduiding vanuit psychoanalytisch perspectief, dromen in beweging, droomwerk met systemische werkvormen.
  • Werken met innerlijke beelden (actieve imaginatie).
  • Creatieve werkvormen.
  • Lichaamswerk.

Intervisie

De doelen van intervisie binnen de bijscholing van therapeuten en geestelijk verzorgers met transpersoonlijke psychologie als kerninteresse beslaan:

  • het versterken van theoretische kennis
  • het ontwikkelen van zelfkennis
  • het vergroten van competentie in interventietechnieken
  • het omgaan met ethische dilemma’s
  • het stimuleren van onderlinge ondersteuning.

Hiermee kunnen professionals hun vaardigheden en inzichten verdiepen, en op een integere en professionele wijze het transpersoonlijke perspectief in hun werk integreren.

 

Accreditatie SKB

De masterclass is ontwikkeld als bijscholingsaanbod voor professionals met een afgesloten beroepsopleiding. Deelnemers worden geschoold om processen te begeleiden waarin transpersoonlijke dimensies als betekenisvol en verhelderend worden beschouwd. Het volgen van de masterclass vereist een academisch werk- en denkniveau.

Het afronden van de masterclass geeft recht op een certificaat van deelname waarop de studiebelasting zal vermeld worden. De masterclass wordt vanaf 2025 geaccrediteerd door Stichting Keurmerk Beroepsscholingen.

 

Lesrooster masterclass

Introductiedag (31 januari 2025)

Thema: Verkenningen in het transpersoonlijke domein 
Doel: kennismaking met elkaar en met het thema.
Onder leiding van: Dr. Rico Sneller en Anne Pauen
We starten de dag met een theoretische inleiding in de transpersoonlijke psychologie vanuit de psychologie maar ook vanuit de filosofie.
In aansluiting hieraan delen we onze gedachten en persoonlijke ervaringen met elkaar. Vervolgens onderzoeken we op een interactieve manier de vraag: wie of wat is het Ik en hoe verhoudt het zich tot ons transpersoonlijke aspect.
In de middag onderzoeken we dezelfde vraag door de inzet van systemische werkvormen. We gaan na hoe de onderzoeksvraag vanuit een onbewust niveau kan worden ervaren. Afsluitend brengen we de uitkomsten van de filosofische benadering en de systemische ervaring bij elkaar. Hierdoor wordt het vertrekpunt zichtbaar waarmee we het jaar ingaan.

 

Dag 1 (28 februari 2025)

Ochtend: Prof. em. dr. Hans Gerding, Parapsychologie als basiswetenschap van de transpersoonlijke psychologie.

Grenservaringen in theorie en praktijk. In deze workshop wordt nader ingegaan op het thema: Spontane paranormale ervaringen en implicaties voor de therapie. Meer dan de helft van de bevolking in westerse landen rapporteert paranormale ervaringen. In veel gevallen worden die van existentieel belang geacht. Wanneer daarbij vragen en/of problemen naar voren komen, kan een transpersoonlijke benadering meerwaarde hebben. Dit college maakt duidelijk waarom de parapsychologie als empirische basiswetenschap gebruikt kan worden om het transpersoonlijke domein ook vanuit een wetenschappelijke invalshoek te benaderen.

Middag: Anne Pauen, Het transpersoonlijke in de Vedantafilosofie.

In dit college worden de grondbeginselen van het transpersoonlijke uitgelegd vanuit de Vedanta filosofie. Je maakt kennis met een mens- en wereldbeeld dat antwoorden geeft op vragen zoals: wat is de relatie van het transpersoonlijke met de persoonlijkheid? En, hoe plaatsen we dit fenomeen in de context van het begrip ‘bewustzijn’? Afsluitend zal worden uitgelegd welke invloed ons zielsaspect heeft op ons dagelijks leven en op welke manier het van betekenis kan zijn in de therapeutische praktijk.

Dag 2 (28 maart 2025)

Ochtend: Prof. em. dr. HendrikJan Houthoff, De biologie van het transpersoonlijke. Een nieuwe psychodynamiek.

De biologie van het transpersoonlijke schetst een holistisch mensbeeld, waarin het hele lichaam bijdraagt aan het functioneren van de geest. Met de systeembiologie is dat theoretisch te onderbouwen. Maar, belangrijker nog, wat daaruit oprijst is de dynamische interactie tussen hart en hoofd: tussen de subjectiviteit van het inwendige lichaam (’het innerlijk’) en het objectiveringsvermogen van de hersenschors (‘de ratio’). De huidige, levensbeschouwelijke onderbouwing van de transpersoonlijke psychologie krijgt daarmee een nieuwe, biologische basis.

Deze workshop geeft de deelnemer vanuit de biologie van het lichaam inzicht in en gevoel voor wat zich woordeloos en vaak onbewust afspeelt achter de uiterlijke verschijningsvorm van ons gedrag. Daarbij komen ook de consequenties aan bod die dit heeft voor de interacties tussen therapeut en cliënt.

Middag: Michelle Kurzenacker, Authentic Movement

Lichaamsensitief werken in dialoog met het on- en onderbewuste

In deze masterclass maken we kennis met Authentic Movement, een praktijk waarin het luisteren naar de innerlijke beweging centraal staat. Authentic Movement biedt een veilige ruimte waarin lichaam en psyche samenkomen en diepere lagen van bewustzijn worden verkend. Door ons over te geven aan spontane beweging, zonder oordeel of verwachting, ontstaat ruimte voor een ontmoeting met het innerlijke zelf.

De workshop richt zich op de helende kracht van aanwezigheid en belichaamde bewustwording. We zullen onderzoeken hoe Authentic Movement kan helpen bij het verwerken van trauma, het verdiepen van zelfkennis en het bevorderen van een authentieke verbinding met anderen.

 

Dag 3 (25 april 2025)

Ochtend: Dr. Rico Sneller, Het transpersoonlijke in de psychologie.

In dit onderdeel gaan we in op twee belangrijke ontwikkelingen die hebben geleid tot de transpersoonlijke psychologie. De eerste ontwikkeling had plaats voor en rond de Tweede Wereldoorlog: het werk van C.G. Jung en zijn medestanders Roberto Assagioli en Erich Neumann. De tweede ontwikkeling bestond in de aanzetten van Stanislav Grof en zijn onderzoek naar de rol van psychedelica bij bewustzijnsprocessen, alsook die van Charles Tart en zijn thematisering van altered states of consciousness. De sessie is bedoeld om een globale historisch-systematische oriëntatie aan te reiken in het veld van de transpersoonlijke psychologie.

Middag: Anne Pauen. Systemisch werken met het transpersoonlijke

In deze workshop gebruiken we systemische werkvormen om het verschil te ervaren tussen onze persoonlijkheid en het Zelf, ons zielsaspect. Hierdoor ervaren we ons transpersoonlijke deel.

We werken met de hiervoor ontwikkelde methodiek ‘De reis van de held op weg naar zelfkennis®’. Werken in het domein van het onbewuste is het uitgangspunt. De deelnemers maken kennis met systemische werkvormen en het fenomeen synchroniciteit. We ervaren hoe men het symbolische bewustzijn betrekt en welk effect amplificatie (verbreding/verheffing) kan hebben in de therapeutische praktijk.

 

Dag 4 (30 mei 2025)

Ochtend: Dr. Rico Sneller. Het transpersoonlijke in de Westerse filosofie.

Aan de hand van de Duitse levensfilosoof Ludwig Klages (1872-1956) kijken we naar grondtrekken van de Westerse traditie; die lijkt een voorkeur te hebben voor de menselijke tastzin. Daarmee komt een andere menselijke mogelijkheid, die van het schouwen, in het gedrang. In dit onderdeel zal het enerzijds gaan om bewustwording van een kennelijke eenzijdigheid in gebezigd begrippenkader en denkwijzen. Anderzijds zullen we ons bezinnen op de aard van (therapeutisch) contact: waarin bestaat dit wel, en waarin niet.

Middag: Anne Pauen, De wereld van de ziel. Historische bronnen versus hedendaags empirisch onderzoek en ervaringsdeskundigen

Hoe ziet de wereld van de ziel eruit?

In dit onderdeel bezien we kennis van wijsgerige bronnen uit de oudheid in het licht van uitkomsten van hedendaags empirisch (wetenschappelijk) onderzoek, aangevuld met beschrijvingen van ervaringsdeskundigen. Er ontstaat een beeld van de wereld van de ziel dat als werkhypothese kan fungeren binnen de therapeutische praktijk. Bovendien kan dit beeld een theoretisch kader onderbouwen waarbinnen het transpersoonlijke zich beweegt.

 

Dag 5 (27 juni 2025) ONLINE

Ochtend: Prof. em. dr. Mia Leijssen, De innerlijke gids ontdekken in de gesprekstherapie.

De cliënt-therapeut relatie is geen doel op zich; die interpersoonlijke relatie is een middel waarmee cliënten zich op vernieuwde wijze leren verhouden tot zichzelf en hun omgeving. De innerlijke relatie speelt zich af tussen het observerend, reflexief zelf van de cliënt en de innerlijk gevoelde beleving die de cliënt bij zichzelf kan waarnemen. De innerlijke gids situeert zich op het meest concrete niveau dat de mens kan gewaarworden: het lichaam. Dit is niet de puur stoffelijke realiteit of het fysiologische lichaam, wel het bezielde lichaam-geest complex, het menselijk wezen vóór de splitsing lichaam-geest-ziel. Het lichaam dat altijd meer bevat en weet dan de persoon kan expliciteren, het lichaam dat nuances omtrent een situatie voelt voordat de persoon er woorden voor heeft, het lichaam dat ook blijft meedragen wat ‘het hoofd niet meer weet’ , het lichaam dat als referentiepunt en toetssteen kan aangeven welke woorden of acties ‘juist’ zijn.

Middag: Prof. em. dr. Mia Leijssen, Subtiele waarneming door focussing.

Alles wat je als mens meemaakt, toont zich in je lichaam. Je vermogen en je gevoeligheid om het transpersoonlijke op te merken en je daarmee te verbinden, begint bij je bewustwording van je lichaam als een voortdurend levend interactieproces. Focusing is een benadering die je helpt jouw weg te vinden in domeinen die je ‘weten’ en je beperkte waarnemingen overstijgen. Woorden dienen hierbij om af te tasten wat er binnen in jou leeft. Iets onder woorden brengen, kan je helpen om tijdelijk je nog niet te bevatten belevingen bij te houden en ernaar te verwijzen. Focusing vertrekt vanuit het lichamelijk voelen dat veel ruimer en dieper gaat dan een intellectueel discours met concepten, argumenten en theorieën. Omdat deze benadering afwijkt van dominante Westerse benaderingen en mainstream narratieven, vraagt ze om een nieuw soort aandacht en luisterbereidheid. In deze workshop krijgen deelnemers de kans om hiervan iets te proeven.

 

Start intervisiebijeenkomsten vanaf september. De bijeenkomsten worden begeleid door Anne Pauen (supervisor) met assistentie van drs. Alexandra Dullaart (psychotherapeute en tevens deelnemer van de masterclass). Deze dagen worden één keer per maand georganiseerd en omvatten een dagdeel van drie uur. Data en tijden worden vóór de zomerpauze in onderling overleg afgestemd.

 

Dag 6 (5 september 2025)

Ochtend: Dr. Joost Breeksema, Psychedelica in de therapeutische praktijk.

In deze workshop worden we meegenomen in het onderzoek over de klinische inzet van psychedelica. Zijn huidige onderzoek richt zich op de ervaringen van patiënten die een psychiatrische behandeling ondergaan met psychedelica (psilocybine, ketamine, MDMA). Hierbij voert hij diepte-interviews uit met zowel patiënten als therapeuten, waarbij hij hun ervaringen uitgebreid verkent en naar hun perspectieven luistert. Dit doe hij om psychologische processen beter te begrijpen en uiteindelijk onze kennis te vergroten over wat wel en niet werkt. Op die manier hopen men behandelingen voor psychische stoornissen te kunnen optimaliseren. Deze workshop is interactief en stelt deelnemers in de gelegenheid met de onderzoeken in gesprek te gaan om vragen vanuit hun eigen werkterrein voor te leggen.

Middag: Drs. Marlijn Nijboer, systemische rituelen

In deze workshop ervaar je de kracht van het werken in een groter bewustzijnsveld dan dat van het cognitieve bewustzijn. Je ervaart bovendien jouw verbinding met universele krachten, voorouders, jouw ziel en de gemeenschap om je heen. Systemische rituelen nodigen bij uitstek uit om deze verbindingen te maken en te doorvoelen. Collectieve thema’s werken ook in jou door, tegelijkertijd is juist in collectieve velden de kracht en steun te vinden om te helen.

Bij het werken met systemische rituelen laat ik me inspireren door Daan van Kampenhout (Systemic Ritual®). Systemische rituelen verbinden sjamanisme en opstellingenwerk. Er is meer toegestaan dan in bijvoorbeeld een familieopstelling en grotere groepen mensen kunnen er tegelijkertijd in meedoen. De cliënt doet in een systemisch ritueel zelf mee.

Na deze workshop heb je kennis van de kracht van het werken in grotere collectieve velden. Je leert hoe je, samen met individuele cliënten, een eenvoudig systemisch ritueel kunt neerzetten.

 

Dag 7 (10 oktober 2025)

Ochtend: Arthur Eaton PhD, Dromen in de psychoanalyse.

We verkennen de historische context, de hedendaagse toepassing in de klinische praktijk en de diverse methodes die gebruikt worden om dromen psychoanalytisch te begrijpen en te interpreteren.

Middag: Drs. Hermine Mensink & Zilla Kooij, Droomwerk.

We laten via een opstellingen de betekenis van je droomfiguren zich ontvouwen. Kijkend naar deze dynamiek in jezelf, en tussen de droombeelden onderling, kan er een verschuiving optreden en kan er meer integratie plaatsvinden. We hebben elkaar nodig om onszelf te leren kennen. Door in een droomopstelling voor een ander zijn/haar droomfiguur te representeren, geef je de ander de gelegenheid om zichzelf te ontmoeten en kun je een ervaring krijgen, die mogelijk raakt aan een eigen thema. Het doel van deze workshop is om deze ervaring middels een droomopstelling mogelijk te maken.

 

Dag 8 (7 november 2025)

Ochtend: Dr. Vincent Duindam, Spiritualiteit voor professionals.

Het geconditioneerde bewustzijn is ons verhaal, onze gedachten en emoties. Dit kunnen objecten in ons bewustzijn zijn; we kunnen ernaar kijken. Het ongeconditioneerde bewustzijn kunnen we óók kennen: niet als object in ons bewustzijn, maar door het te zijn. De route daartoe loopt niet via het denken, maar gaat daaraan voorbij. Is er een psychologie denkbaar waarin beide dimensies van het bewustzijn meegenomen worden. Kunnen we leren om contact te maken met deze wezenlijke identiteit? Dit gaan we onderzoeken.

Middag: Pieter Loef, Dromen in beweging.

Bij deze benadering van dromen gaan we individueel en met elkaar op onderzoek in de wereld van onze dromen. Dat doen we met behulp van eenvoudige spel- en bewegingsvormen. Hiermee kunnen we de betekenis en zeggingskracht van onze dromen ervaren en onderzoeken. Het spel stelt ons in staat het droommateriaal met zijn thema’s en inhouden uit het onbewuste naar het bewustzijn brengen. Al spelend kunnen we persoonlijke thema’s vormgeven en uitdiepen.

 

Dag 9 (12 december 2025)

Ochtend: Prof. em. dr. Hans Gerding, Transpersoonlijke veldentheorie in het werken met opstellingen.

Wat zijn de krachten en energieën die in een systeem een blokkerende of juist een helende invloed kunnen uitoefenen? Hoe werken dynamieken?

Een benadering vanuit Carl Jungs denken over een collectief onbewuste en het denken van Rupert Sheldrake in termen van veldfenomenen blijkt verhelderend te zijn.

Die velden en het collectief onbewuste werken samen door in hoe leden van een groep zich tot elkaar verhouden, hebben een geheugen, geven informatie door en kunnen numineuze helende momenten laten oplichten.

Middag: drs. Odette de Theije, Transpersoonlijke praktijk van het werken met opstellingen.

Na een korte inleiding zullen we opstellingen neerzetten en daarmee aan het werk gaan. Hierbij zullen we het transpersoonlijke, het gedachtegoed van Jung en de veldentheorie van Sheldrake in de praktijk zien én voelen werken. Wat er precies opgesteld gaat worden zal door de opsteller pas bepaald worden in het moment zelf dat we de opstellingen neerzetten. Dit onderdeel is ervaringsgericht.

 

Dag 10 (16 januari 2026)

Ochtend: Drs. Ko Vos,  De belevingslagen van de innerlijke wereld. Innerlijke beelden.

In deze praktijkgerichte les leren professionals, die transpersoonlijk gericht werken, omgaan met innerlijke beelden van cliënten. Daarbij speelt het inzicht dat het persoonlijk onbewuste en het onpersoonlijke van de archetypische krachten, met elkaar verweven zijn.

Bovenal gaat het erom dat transpersoonlijk georiënteerde professionals kunnen werken met innerlijke beelden, die diep vanuit het innerlijk doorwerken. In de benadering van het onbewuste kunnen dromen als uitgangspunt gebruikt worden voor een actieve imaginatie en kan tekenen vanuit het onbewuste als gereedschap dienen.

Middag: Drs. Marjolijn Knot. Creatieve werkvormen.

Creatieve werkvormen bieden een tastbare en zichtbare weg naar het beleven van het niet-denkende bewustzijn. Zowel het creatieve proces dat je doormaakt alsook de beelden die daarbij opkomen, zijn betekenisvol. Je kunt er persoonlijke en universele thema’s en inhouden in herkennen die verheldering en steun geven, ook zonder woorden. Deze middag ga je dit zelf ervaren aan de hand van enkele eenvoudige werkvormen.

 

Reflectiedag (30 januari 2026)

Ter afsluiting van het jaar zal de reflectiedag in het teken staan van de uitkomst van het intervisie-traject van de masterclass. De deelnemers zullen gedurende het jaar een vorm ontwikkelen om dit proces zichtbaar te maken. De presentatie zal recht doen aan zowel de individuele alsook de collectieve processen die het afgelopen jaar zijn opgekomen .

 

De eindtermen van ons bijscholingsaanbod vindt u onder curriculum.

 

 

 


    Schrijf je in voor de masterclass