De masterclass geeft een inleiding in theorie en toepassing van de transpersoonlijke psychologie. Bij voldoende animo wordt ter verdieping een 2e jaar aangeboden en voor de toepassing van de transpersoonlijke psychologie in de therapeutische praktijk desgewenst een 3e jaar.
Theorie masterclass
Voor een uitgebreide beschrijving van de vakken kijk onder scholingsaanbod. Voor de beschrijving van de eindtermen kijk onderaan deze pagina.
Overzicht colleges en docenten
Het transpersoonlijke in de psychologie Dr Vincent Duindam, universitair docent Universiteit Utrecht, spreker en auteur. Auteur van o.a.: Spiritueel zakboekje voor professionals (Amsterdam 2021).
Spiritualiteit en zingeving in de therapeutische praktijk Prof. em. dr Mia Leijssen, Universiteit Leuven, gespecialiseerd in cliëntgerichte en existentiële psychotherapie, medeoprichter opleiding Counseling Existentieel Welzijn aan de KU Leuven. Auteur van o.a. Leven vanuit liefde, Wijsheid in gesprekstherapie, Tijd voor de ziel (Leuven 2007), Gids voor gesprekstherapie (Leuven 2001).
Het transpersoonlijke in de parapsychologie Prof. em. dr Hans Gerding, leerstoel ‘Metafysica in de geest van de theosofie’, Universiteit Leiden, directeur Parapsychologisch Instituut. Auteur van o.a. Wild Beasts of the Philosophical Desert. Philosophers on Telepathy and Other Exceptional Experiences (Cambridge Scholars 2014).
De wereld van de ziel- historische versus hedendaagse bronnen Anne Pauen, docent Vedanta filosofie, trainer en supervisor toegepaste dieptepsychologie, systeemopsteller, oprichter Instituut voor wijsgerige dieptepsychologie. Auteur van De reis van de held op weg naar zelfkennis (MB Uitgeverij 2018).
Het transpersoonlijke in de Westerse filosofie Dr Rico Sneller, vml. universitair docent filosofie Universiteit Leiden. Auteur van o.a. Perspectives on Synchronicity, Inspiration, and the Soul (Cambridge Scholars 2021), Het raadsel Socrates (ISVW 2022).
Dieptepsychologie Jung & Freud Dr Rico Sneller, vml. universitair docent filosofie Universiteit Leiden. Auteur van o.a. Perspectives on Synchronicity, Inspiration, and the Soul (Cambridge Scholars 2021), Het raadsel Socrates (ISVW 2022).
Het transpersoonlijke in de Vedanta filosofie Anne Pauen, docent Vedanta filosofie, trainer en supervisor toegepaste dieptepsychologie, systeemopsteller, oprichter Instituut voor wijsgerige dieptepsychologie. Auteur van De reis van de held op weg naar zelfkennis (MB Uitgeverij 2018).
Biologie van het transpersoonlijke Dr Hendrik Jan Houthoff, emeritus hoogleraar pathologie RUG en UvA. Auteur van Wat ons lichaam weet (Eburon 2023).
Psychedelica in de therapeutische praktijk (docent wordt nog nader bekendgemaakt).
Praktijk masterclass
Overzicht workshops en docenten
Voor de uitgebreide beschrijving van de workshops kijk onder lesrooster. Voor de beschrijving van de eindtermen kijk onderaan deze pagina.
Werken met dromen. Drs. Hermine Mensink, psychotherapeute in droomwerk, hypnose en Voice Dialogue, familie en organisatieopstellingen.
Droomduiding in de psychoanalyse. Arthur Eaton PhD, filosoof, psychoanalyticus, schrijver. Auteur van psychoanalytische essays Waar ik ophoud (Athenaeum 2023), De kleine Freud (Atlas Contact 2020).
Dromen in beweging, driedimensionale actieve imaginatie. Pieter Loef, docent ArtEZ, toneelschool Arnhem, afdeling drama, docent, acteur, regisseur.
De belevingslagen van de innerlijke wereld. Innerlijke beelden. Drs. Ko Vos, psycholoog, filosoof, therapeut, docent. Auteur van Werkboek Visualiseren, De dynamiek van bewustzijn, De lange weg naar bewustzijn.
Lichaamswerk, Embodied Learning. Paula Kolthoff, trainer, coach en adviseur voor lichaamsgerichte benadering van stevig staan in uitdagende situaties. Auteur van het gelijknamige boek: Stevig staan in intense situaties.
Basiskennis systemisch werken. Drs. Odette de Theije, kinder- en jeugdpsychiater, familie en organisatieopsteller, coach.
Systemisch werken met archetypen & synchroniciteit als instrument in de therapeutische praktijk. Anne Pauen, systeemopsteller, trainer en supervisor toegepaste dieptepsychologie, docent Vedanta filosofie, oprichter Instituut voor wijsgerige dieptepsychologie. Auteur van De reis van de held op weg naar zelfkennis (MB Uitgeverij 2018).
Systemisch werken met rituelen. Drs. Marlijn Nijboer, analytisch therapeut i.o., facilitator opstellingen, ritueel begeleider, coach en sjamanist.
Creatieve werkvormen. Drs. Marjolijn Knot, creatief therapeut.
Supervisie/intervisie. Anne Pauen, trainer en supervisor toegepaste dieptepsychologie, systeemopsteller, docent Vedanta-filosofie, oprichter Instituut voor wijsgerige dieptepsychologie. Auteur van De reis van de held op weg naar zelfkennis (MB Uitgeverij 2018). Voor de beschrijving van de eindtermen van intervisie kijk onderaan de pagina.
Eindtermen masterclass
De masterclass Transpersoonlijke Psychologie richt zich op het ontwikkelen van een dieper begrip van het transpersoonlijke domein, alsook op een praktische toepassing van dit domein binnen de therapeutische praktijk. De masterclass wil deelnemers leren het transpersoonlijke domein op een systematische en geïntegreerde wijze te verkennen, zodat ze aldus verworven inzichten kunnen gebruiken als basis voor een verdere professionele en persoonlijke ontwikkeling. De einddoelen zijn onderverdeeld in vier categorieën: theoretische kennis, therapeutische vaardigheden, zingeving en persoonlijke groei, en bronnen en theorieën.
- Eindtermen Theorie
1.1 Begrip van het Transpersoonlijke Domein
Deelnemers verwerven inzicht in wat het transpersoonlijke domein inhoudt, hoe het zich manifesteert en welke rol het speelt in de relatie tussen bewustzijn en persoonlijkheid. Ze leren transpersoonlijke ervaringen conceptualiseren hun invloed op het menselijk functioneren analyseren.
1.2 Verkenning van het Zielsaspect
De opleiding biedt een theoretisch kader dat het zielsaspect van de mens binnen de context van het transpersoonlijke onderzoekt. De relatie tussen zielsaspect, spiritualiteit en de verschillende lagen van het bewustzijn worden belicht, met aandacht voor hoe deze lagen interacteren en onderling bijdragen aan de menselijke ervaring.
1.3 Uiting van Transpersoonlijke Ervaringen
De masterclass behandelt verschijnselen als mystieke ervaringen, uittredingen, spontane intuïtieve ingevingen en telepathie. Daarnaast wordt ingegaan op bijzondere ervaringen zoals nabij-de-doodervaringen en helderziendheid, op zo’n manier dat het verband tussen deze fenomenen en het transpersoonlijke domein kan worden geduid.
1.4 Relatie met Crisis en Psychisch Leed
Deelnemers onderzoeken hoe het transpersoonlijke aspect zich manifesteert tijdens crisissituaties en in periodes van psychisch leed. De masterclass benadrukt de potentie voor spirituele groei in moeilijke periodes en de rol van transpersoonlijke ervaringen in het verwerken van trauma en het bevorderen van psychologisch herstel.
- Eindtermen Therapie
2.1 Werken met het Onbewuste
Deelnemers leren methoden om het onbewuste op zowel persoonlijk als collectief niveau te onderzoeken. Technieken zoals systemische werkvormen, droomanalyse, actieve imaginatie en creatieve werkvormen zullen worden gebruikt om onbewuste processen in de therapeutische praktijk toegankelijk te maken en beter te begrijpen.
2.2 Ontwikkelen van een Ondersteunende Innerlijke Houding
De masterclass onderstreept het belang van een faciliterende en empathische houding bij de therapeut. Het therapeutisch proces, waarbij het transpersoonlijke domein van een mens verkend wordt, vatten we op als een betreden van een sacrale ruimte. Deelnemers leren dat een innerlijke houding van respect en overgave een leidingnemende beweging niet in de weg staat en dat acceptatie van wat is, bij kan dragen aan bewustwording en integratie van onbewuste processen bij cliënten.
2.3 Werkvormen
Deelnemers ontwikkelen vaardigheden in systemische interventies, droomanalyse, rituele werkvormen, actieve imaginatie en lichaamswerk. Deze vaardigheden vergemakkelijken de toegang tot dieperliggende bewustzijnsprocessen en ze helpen bij het leggen van verbindingen tussen het fysieke en het metafysische domein in therapie.
2.4 Het Lichaam als Resonantie-Instrument
Het lichaam wordt benaderd als een instrument dat resoneert met zowel fysieke als energetische aspecten van de menselijke ervaring. Deelnemers leren het lichaam te gebruiken als communicatiemiddel en diagnostisch instrument in de therapeutische setting, met als doel een meer holistische opzet van de therapie.
- Leerdoelen voor Persoonlijke Groei en Zingeving
3.1 Zelfacceptatie en Acceptatie van de Ander
De masterclass ondersteunt deelnemers in het ontwikkelen van zelfacceptatie en het omarmen van enerzijds het onveranderlijke en anderzijds groeimogelijkheden binnen de grenzen van het eigen bestaan. Dit proces schept een goede basis voor een gezonde en empathische therapeutische houding.
3.2 Zelfkennis en Zingeving
Deelnemers leren dat persoonlijke groei niet altijd verandering inhoudt, maar soms ook vraagt om acceptatie van wat er is. Zingeving wordt hierbij gedefinieerd als het vinden van betekenis in de eigen omstandigheden en het bereiken van inzicht in persoonlijke waarden en levensdoelen.
- Bronnen en Theorieën
De masterclass put uit een breed scala aan theoretische en praktische bronnen, om een multidimensionaal begrip van het transpersoonlijke domein te kunnen bieden.
De bronnen omvatten:
Oosterse en Westerse filosofische tradities: Theoretische inzichten over de wereld van het transpersoonlijke domein van bewustzijn, spiritualiteit, identiteitsvinding.
Transpersoonlijke, Analytische en Positieve Psychologie: Psychologische stromingen die zich richten op bewustzijn, zelfrealisatie en de rol van spiritualiteit in persoonlijke groei.
Parapsychologie als basiswetenschap voor het domein van het transpersoonlijke: Het onderzoeken van fenomenen van buitengewone waarnemingen en subtiele vormen van communicatie zoals bijvoorbeeld telepathie.
Systemisch Werk: Praktische toepassingen die helpen bij het ontsluiten van onbewuste processen en systemische invloeden op de psyche.
Droomwerk, Creatieve Werkvormen en Lichaamswerk: Methoden die in het therapeutisch proces dieper liggende bewustzijnslagen bereiken.
Samenvatting eindtermen masterclass
Aan het eind van de masterclass beschikken deelnemers over een gevorderd inzicht in het transpersoonlijke domein en zijn zij in staat om deze kennis te communiceren en integreren in hun begeleidingstrajecten, al dan niet in hun therapeutische praktijk. De opleiding richt zich op bewustwording, met aandacht voor de interactie tussen fysieke en metafysische aspecten van het menselijk bestaan. Deelnemers worden aangemoedigd om dit evenwicht niet alleen theoretisch te begrijpen, maar ook toe te passen in hun benadering van persoonlijke en professionele uitdagingen.
Eindtermen intervisie
Voor het formuleren van doelen voor intervisie binnen bijscholing van therapeuten en geestelijk verzorgers, met een focus op transpersoonlijke psychologie, is het belangrijk om zowel theoretische als praktische aspecten van dit vakgebied te integreren. Hieronder staan enkele mogelijke intervisiedoelen geformuleerd:
1. Versterken van Kennis en Inzicht in de Transpersoonlijke Psychologie
Doel: Verdiepen van de theoretische kennis van transpersoonlijke psychologie, zoals kernconcepten, geschiedenis, en relatie tot andere psychologische stromingen.
Activiteiten: Bespreken van literatuur, delen van inzichten uit recente onderzoeken, en het evalueren van verschillende modellen en benaderingen binnen de transpersoonlijke psychologie.
Uitkomst: Verbeterd begrip van transpersoonlijke theorieën en hun toepasbaarheid in de praktijk van geestelijke zorg en therapie.
2. Ontwikkelen van Zelfreflectie en Bewustzijn van Eigen Innerlijke Proces
Doel: Vergroten van het zelfbewustzijn en de persoonlijke reflectie op de eigen innerlijke processen, om deze te kunnen onderscheiden van die van cliënten.
Activiteiten: Ondersteunen van zelfreflectieve oefeningen, zoals meditatie, mindfulness, en het bijhouden van een reflectiedagboek. Dit kan ook bestaan uit groepsgesprekken over eigen spirituele en existentiële ervaringen.
Uitkomst: Meer zelfbewustzijn, waardoor therapeuten en verzorgers effectiever en authentieker in hun werk kunnen staan, zonder eigen emoties of ervaringen te projecteren op cliënten.
3. Verkennen van Spirituele en Existentiële Thema’s bij Cliënten
Doel: Leren omgaan met en bespreken van spirituele en existentiële vragen die cliënten mogelijk hebben, zoals zingeving, transcendentie en bewustzijnstoestanden.
Activiteiten: Rollenspellen en casusbesprekingen waarbij verschillende benaderingen worden verkend voor het omgaan met spirituele en existentiële thema’s.
Uitkomst: Meer vaardigheid in het sensitief en competent begeleiden van cliënten in gesprekken over zingeving en spiritualiteit.
4. Bevorderen van Competentie in Transpersoonlijke Interventietechnieken
Doel: Ontwikkelen en verbeteren van specifieke transpersoonlijke interventietechnieken, zoals visualisaties, ademhalingsoefeningen, en andere op bewustzijn gerichte technieken.
Activiteiten: Praktische oefeningen en demonstraties van interventies, gevolgd door feedback en reflectie in de groep. Dit kan ook inhouden dat therapeuten zelf oefeningen ervaren om inzicht te krijgen in hun effect.
Uitkomst: Verhoogde praktische vaardigheid en vertrouwen in het toepassen van transpersoonlijke technieken in therapeutische sessies.
5. Omgaan met Ethische en Professionele Vraagstukken
Doel: Verkennen van de ethische grenzen en professionele verantwoordelijkheid binnen de transpersoonlijke psychologie, zoals hoe spirituele interventies professioneel verantwoord kunnen worden uitgevoerd.
Activiteiten: Groepsdiscussies over ethische casussen, bespreking van dilemma’s, en uitwisselen van ervaringen rondom grensoverschrijding en professionaliteit in spiritueel werk.
Uitkomst: Versteviging van de professionele en ethische basis, wat therapeuten en verzorgers in staat stelt om transpersoonlijke interventies met integriteit en respect voor de cliënt toe te passen.
6. Stimuleren van Intercollegiale Ondersteuning en Inspiratie
Doel: Bevorderen van een veilige en inspirerende omgeving waarin therapeuten en geestelijk verzorgers elkaar kunnen ondersteunen en inspireren.
Activiteiten: Creëren van een ruimte voor open dialoog, het delen van persoonlijke ervaringen en succesverhalen, en onderlinge feedback op casussen en behandelmethode.
Uitkomst: Een versterkte collegiale band die de betrokkenheid en motivatie verhoogt en zorgt voor een verrijkende leerervaring voor alle deelnemers.
7. Toepassen van Integrale Benadering: Verbinding Theorie en Praktijk
Doel: Verdiepen van het vermogen om theoretische kennis over transpersoonlijke psychologie naadloos te integreren in de praktijk.
Activiteiten: Casuïstiekbespreking en praktijkvoorbeelden waarbij theorie direct gekoppeld wordt aan praktijkervaringen en interventies.
Uitkomst: Grotere vaardigheid in het vertalen van abstracte transpersoonlijke concepten naar concreet toepasbare methoden voor gebruik in therapeutische en geestelijke verzorgingspraktijk.
Samenvatting eindtermen intervisie
De doelen van intervisie binnen bijscholing van therapeuten en geestelijk verzorgers met transpersoonlijke psychologie als kerndoel omvatten het versterken van theoretische kennis, ontwikkelen van zelfkennis, vergroten van competentie in interventietechnieken, omgaan met ethische dilemma’s en stimuleren van onderlinge ondersteuning. Hiermee kunnen professionals hun vaardigheden en inzichten verdiepen, en op een integere en professionele wijze het transpersoonlijke perspectief in hun werk integreren.
Accreditatie SKB
De masterclass is ontwikkeld als bijscholingsaanbod voor professionals met een afgesloten beroepsopleiding. Deelnemers worden geschoold om processen te begeleiden waarin transpersoonlijke dimensies als betekenisvol en verhelderend worden beschouwd. Het volgen van de masterclass vereist een academisch werk- en denkniveau.
Het afronden van de masterclass geeft recht op een certificaat van deelname waarop de studiebelasting zal vermeld worden. De masterclass wordt vanaf 2025 geaccrediteerd door Stichting Keurmerk Beroepsscholingen.
Voor het lesrooster kijk onder pagina scholingsaanbod.